dinsdag 25 februari 2014

Creatief denken

Ik weet niet of het perfecte timing is of iets anders maar ik lees nu al het tweede artikel over het belang van de ontwikkeling van creatief denken voor de toekomstige samenleving. Nrc • next schreef over de opkomst van machines. De tweede digitale revolutie. Met meer nadruk over ons onderwijs, dat moet veranderen. De Volkskrant schrijft dat supercomputers zelfs gameshowkandidaten overbodig maken en ze op enig moment zelfs het diagnostiseren van kanker kunnen overnemen.

Voor mij is het duidelijk. Iets wat ik me zelf ging beseffen is door de kranten bevestigd; we moeten geen analisten opleiden maar creatieve ondernemers. Ja en nu kan ik wel een plan gaan opstellen om te gaan lobbyen voor ander onderwijs maar daar ben ik niet voor opgeleid. Welke gekke ideeën ik ook mag hebben uiteindelijk ben ik een ontwerper. En dan kan ik in maart gaan stemmen op de partij die het meest pleit voor dit soort verbeteringen in het onderwijs. Maar ik vind, dat als ontwerper zijnde, ik op andere manieren belangrijke dingen duidelijk kan maken en aan de man kan brengen. Me dunkt, daar zijn ontwerpers toch het beste in! Ideeën verkopen! Communiceren! Wij kunnen de wereld veranderen. Ik als wereldverbeteraar heb toch het mooiste vak wat er bestaat! Dat komt omdat ik eigenlijk vrij ben in wat ik wil doen. Dan bouw ik er later een opdracht omheen.

Creatief nadenken over je wensen en vaardigheden. Dat moeten meer mensen doen. En niet gaan wachten op je weekend of pensioen zodat je eindelijk kan doen waar je hart naar uitgaat. Nee, probeer een idee te vormen over hoe je jouw ideale bezigheden kan vormen tot iets waar je baat bij hebt. En anderen ook. Verdien er geld mee en maak anderen blij. Beter kan niet toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten